România - ultimul loc din UE în indicele DESI

Începând cu anul 2014, Comisia Europeană colectează sistematic date de la statele membre și utilizează indicele compozit DESI (în engl. Digital Economy and Society Index, traducerea în limba română fiind Indicele Economiei și Societății Digitale) ca instrument de măsură a stadiului de dezvoltare a guvernelor, entităților economice și societății cu privire la domeniul digitalizării.

DESI sintetizează patru indicatori principali: competențe digitale, conectivitate, integrarea soluțiilor digitale și serviciile publice electronice.

DESI index

Sursa: Comisia Europeană, „The Digital Economy & Society Index (DESI)”, 2022

Regretabil, țara noastră a ocupat anual, încă din 2015, ultimul loc în clasamentul DESI, cu excepția anului 2019, când a surclasat Bulgaria, și a anului 2020, când a surclasat atât Bulgaria, cât și Grecia. Apoi, și-a păstrat poziția cea mai defavorabilă, la nivelul anului 2022 având un punctaj semnificativ mai mic decât Bulgaria, următoarea clasată.

În ceea ce privește indicatorul „Servicii publice electronice”, România înregistrează cel mai mare decalaj față de celelalte țări europene. Acest lucru se datorează utilizării reduse a acestor servicii de către cetățeni, probabil din cauza comunicării defectuoase cu privire la existența lor, dar și numărului redus de servicii publice disponibile online.

De ce să folosești serviciile publice online?

Serviciile publice electronice ar putea avea un impact pozitiv asupra noastră, ca cetățeni, ele având mai multe avantaje

  • facilitează accesul la informație, reducând birocrația și costurile administrative
  • sunt disponibile oricând, la orice oră, cetățenii putând să le acceseze oricând au nevoie
  • îmbunătățirea transparenței și resaponsabilității administrației publice, procesele fiind mai clare și mai echitabile.

Platforme IT pentru accesarea serviciilor publice online

Printre cele mai importante platforme IT ce consolideaza accesul la serviciile publice digitale destinate cetățenilor (dar și companiilor) se numără următoarele:

  • Sistemul electronic național - www.e-guvernare.ro
  • Sistemul național de plată online a taxelor și impozitelor - www.ghiseul.ro
  • Punctul de contact electronic - edirect.e-guvernare.ro

Îți vom descrie mai jos la ce poți folosi fiecare dintre aceste platforme

Sistemul electronic național - www.e-guvernare.ro

Este un portal actualizat în urma debutului pandemiei, într-un mod ușor dezorganizat. El cuprinde informații, proceduri, fiind mai mult un portal ce direcționează cetățeanul pe alte site-uri unde poate accesa efectiv serviciul public dorit.

Pe e-guvernare.ro, vei găsi linkuri de contact ale instituțiilor publice din România (la momentul redactării acestui articol erau înscrise 8229 de instituții), precum și link către registrul furnizorilor acreditați de semnătură electronică calificată.

Așadar, este mai mult un site de informare, prin intermediul lui nu poți accesa niciun serviciu public tranzacțional.

Sistemul național de plată online a taxelor și impozitelor - www.ghiseul.ro

Ghișeul.ro este un portal ce facilitează plata taxelor și a impozitelor către instituții publice locale și centrale. Plățile pot fi realizate fie cu autentificare (înregistrarea unui cont) și fără autentificare. Dacă nu te autentifici, poți achita doar taxe și impozite al căror cuantum în cunoști. Dacă te autentifici, poți achita și taxe și impozite al căror cuantum nu îl cunoști. Înainte de autentificare, e nevoie să-ți creezi un cont, iar pentru asta ai nevoie de un card bancar ale cărui date le introduci pe site - astfel ți se verifică identitatea. În screenshot-ul de mai jos, vezi ce servicii poți achita online pe ghiseul.ro.

Ghiseul screenshot

Alternativ, dacă ai cont în aplicația ROeID, te poți autentifica prin intermediul ei, ca să scapi de verificarea cardului bancar descrisă mai sus. Aplicația este disponibilă și pentru iPhone și pentru Android, înrolarea făcându-se prin identificare video la distanță, în câteva minute. Ai nevoie de cartea de identitate. Aștepți până la 24 de ore confirmarea deschiderii contului. Momentan, există un număr ridicol de mic de instituții publice înrolate, dar se estimează că numărul lor va crește.

aplicația ROeID

Punctul de contact electronic edirect.e-guvernare.ro

Punctul de Contact Electronic este o platformă online dezvoltată de autoritățile

române al cărei scop declarat este oferirea de servicii integrate și unificate pentru cetățeni, întreprinderi și alte organizații care doresc să interacționeze cu autoritățile publice din România. Utilizatorii pot depune diferite cereri și solicitări, pot obține informații cu privire la diverse proceduri și pot utiliza servicii online.

Platforma este destul de puțin prietenoasă cu utilizatorul, și deloc intuitivă. Poate tocmai de aceea ți-ar fi necesar ghidul de utilizare.

Știm că nu stau lucrurile cum am vrea în domeniul digitalizării sistemului public, dar te încurajăm că începi să accesezi servicii publice digitale pentru că lucrurile doar înspre îmbunătățire vor evolua. Dacă ai de accesat serviciii publice oferite de primăria localității de domiciuliul sau de către o instituție deconcentrată și nu găsești pe site-ul acesteia informațiile de care ai nevoie, cel mai bine este să scrii un email și vei primi răspuns, cel mai probabil, în aceeași zi.